El-eftersyn

Det er en forudsætning for at klage i Ankenævnet, at du har rettet henvendelse til den virksomhed, der har udarbejdet elinstallationsrapporten. En klage kan kun indbringes for Ankenævnet, hvis du som forbruger uden resultat har klaget til den pågældende virksomhed, eller hvis virksomheden ikke har svaret på din henvendelse inden for tre uger.

Ankenævnet behandler alle klager over elinstallationsrapporter, der som led i huseftersynsordningen er udarbejdet af en autoriseret elinstallatørvirksomhed. Du kan klage, hvis elinstallatøren, der har udarbejdet rapporten, bl.a. har overset ulovlige forhold, funktionsfejl eller i øvrigt har givet et forkert indtryk af elinstallationsrapporten.

Hvis du klager over en elinstallationsrapport, skal  du udfylde vores klageskema, hvori det er vigtigt, at du præciserer og angiver, hvor der er fejl og mangler ved rapporten. Du klager ved at udfylde klageskemaet og sende det på mailadressen: anke@el-vvs-anke.dk.

Skema til klage over elinstallationsrapporter

Klagevejledning til forbrugere.

Ja - det skyldes, at eleftersynssager er rene erstatningssager, hvor elinstallatøren dermed ikke har afhjælpningsret, idet den indklagede virksomhed ikke har udført elinstallationsarbejdet. Det betyder, at hvis du får medhold i din klage, kan du få erstatning svarende til det, det koster at udbedre de fejl og mangler, der måtte være på ejendommen.

Nej - garantiordningen dækker ikke klager over elinstallationsrapporter.

Hvis forbrugeren ikke får medhold ved Ankenævnet, kan sagen indbringes for de almindelige domstole.

Såfremt dit forsikringsselskab har dækket afhjælpningsomkostningerne på nær selvrisikoen, kan du gøre din selvrisiko gældende over for virksomheden ved at klage til Ankenævnet.

Det tager i gennemsnit 4 måneder at behandle en klage. Sagsbehandlingstiden afhænger af, hvor hurtigt sagens parter svarer, om der er behov for syn og skøn og sagens kompleksitet i øvrigt.

Det koster 400 kr. at klage. Det er klagegebyret, som skal indbetales til vores konto i Nordea, kontonr. 2191 9042188945.  Anfør klagers navn på overførslen. Du får klagegebyret tilbagebetalt, hvis du får helt eller delvist medhold i din klage, eller hvis sagen afvises fra behandling ved Ankenævnet.

Hvis det er nødvendigt at udpege syn og skøn i klagen, kan forbrugere blive pålagt at betale op til maksimalt 5.000 kr. af disse omkostninger.