Kun forbrugere har adgang til at klage og kun over arbejder, der er bestilt til ikke-erhvervsmæssige formål. Klager kan endvidere kun indgives af den forbruger, der hæfter for arbejdets betaling.
Klagevejledning til forbrugere
Klager over el-, VVS og bygningssmedearbejder, der indgives senere end 3 år efter arbejdets udførelse, kan ikke behandles.
Du anses for at være forbruger, hvis du er:
- Ejer af privat bolig, sommerhus og lign., der ikke hovedsagelig anvendes til udlejningsformål.
- Ejer af privat bolig i blandede bolig- og erhvervsejendomme, herunder stuehuse til landbrugsejendomme.
- Lejer af bolig og sommerhus i det omfang arbejdet udføres på dit initiativ og for din regning.
- Indehaver af andels- og ejerlejligheder i det omfang arbejdet udføres på dit initiativ og for din regning.
Arbejde på udlejnings.- andels. og ejerlejlighedskomplekser
Arbejde på udlejnings-, andels-, og ejerlejlighedskomplekser, som iværksættes af ejendommens administration eller bestyrelse, og hvortil udgifter påhviler ejer eller henhører under ejer- eller andelsforeningens fællesudgifter, betragtes som hovedregel ikke som arbejde udført for en forbruger. Ankenævnet kan dispensere fra ovennævnte regel, hvis særlige forhold foreligger.
Elinstallationsrapporter
Hvis din klage vedrører elinstallationer, der som led i huseftersynsordningen er udarbejdet af en autoriseret elinstallatørvirksomhed, gælder der særlige regler. Læs mere om betingelserne for at klage over en elinstallationsrapport.