Hvem kan du klage over

Vi er branchedækkende og behandler alle klager mod erhvervsdrivende over udført el- VVS og bygningssmedearbejde. Dvs. at det ikke er en betingelse for at få behandlet din klage, at virksomheden er medlem af den stiftende erhvervsorganisationen TEKNIQ.

Der findes to andre ankenævn, der også behandler klager over håndværksydelser. Det er  Byggeriets Ankenævn og Håndværkets Ankenævn. Det hænder, at vi modtager klager mod virksomheder, der er tilknyttet et af disse ankenævn. Disse klager har vi ikke kompetence til at behandle. Vi oversender derfor klagen til rette ankenævn, og orienterer om oversendelsen, hvis det gælder for din klage.

Klager mod virksomheder der er medlem af TEKNIQ

Er virksomheden medlem af TEKNIQ, er virksomheden tilknyttet Ankenævnet og forpligtet til at deltage i klagens behandling. Desuden har du den fordel, at hvis medlemsvirksomheden ikke opfylder Ankenævnets afgørelse, kan du kontakte TEKNIQ Garanti, som dækker op til 150.000 kr.

Meddeler medlemsvirksomheden inden 30 dage fra forkyndelsen af Ankenævnets afgørelse, at virksomheden ikke ønsker at være bundet af afgørelsen, og sag derefter anlægges ved de almindelige domstole, dækker TEKNIQ Garanti fra det tidspunkt, hvor endelig dom foreligger. TEKNIQ Garanti dækker kun for de klagepunkter, der har været behandlet i Ankenævnet, og hvor klager har fået medhold i Ankenævnets kendelse og ved domstolene. TEKNIQ Garanti dækker ikke omkostninger til behandling af sagen ved domstolene herunder til syn og skøn under retssagen eller pålagte sagsomkostninger.

TEKNIQ Garanti dækker ikke klager over elinstallationsrapporter.

Klager mod virksomheder der ikke er medlem af TEKNIQ

Er virksomheden du klager over ikke medlem af erhvervsorganisationen TEKNIQ eller anden brancheorganisation med et tilknyttet Ankenævn, behandler vi din klage.

Virksomheden er ikke forpligtet til at medvirke i klagens behandling. Selvom virksomheden ikke ønsker at deltage i behandlingen, kan klagen godt fortsætte, og Ankenævnet vil træffe afgørelse på baggrund af dine oplysninger, hvis du ønsker det. 

Virksomheden kan vælge at forpligte sig til at medvirke ved sagsbehandlingen. Derved forpligter virksomheden sig også til at efterleve Ankenævnets omkostningsafgørelse, men virksomheden forpligter sig ikke til at efterleve afgørelsen, som kan indbringes for domstolene, når klagen er afsluttet i Ankenævnet. Du kan kontakte din retshjælpsforsikring, og spørge om de vil dække omkostningerne til sagens behandling ved domstolene. Har du ikke den mulighed, kan du søge om dækning af omkostningerne ved sagens behandling ved domstolene hos Nævnenes Hus.

 TEKNIQ Garanti dækker ikke i klager mod virksomheder, der ikke er medlem af TEKNIQ.

Klagevejledning til forbrugere